|

A szülés medikalizációja
/Forrás: A szülészet újjászületése, avagy az
anya- és bababarát szülészeti ellátás lehetőségei Tudományos
konferencia kiadványa; Budapest, 2010. december 2. Magyar
Tudományos Akadémia/
A terhességnek és a szülésnek
különleges helye van a medikalizált életesemények sorában.
Talán nincs még egy medikalizált terület, ahol ennyire
rejtetté vált volna maga a medikalizáltság. Az emberek
nagyrészének teljesen természetesnek tűnik, hogy a szülés
„orvosi probléma”, a szülés medikális kontrollja pedig a
társadalmi és kulturális fejlettség egy fontos jele.
Ugyanakkor az utóbbi években éppen itt jelentkeznek a
legerőteljesebben (az elme- és magatartászavarok mellett) a
demedikalizáló törekvések; ebből a szempontból pedig a
medicina túlzottnak minősített jelenléte és beavatkozása a
modern technikai racionalitás egyik tévútját jelenti.
„Ha a férjednek azt mondanák, hogy egy bizonyos idő alatt
erekciót kell elérnie és ejakulálnia kell,vagy különben
kasztrálják, gondolod, hogy könnyű lenne? Ennek könnyebbé
tételéhez talán intravénás tű lenne a karjában, egy bizonyos
testhelyzetben kellene maradnia, szíjat tekernének a pénisze
köré, és azt mondanák neki, hogy ne mozogjon. Néhány
percenként ellenőriznék és felemelnék a lepedőjét, hogy
megnézzék történt-e »haladás« a dologban.”1Ezt
a hasonlatot egy újdonsült édesanya használta, amikor
megpróbálta megfogalmazni a szülés közben szerzett
élményeit. A hasonlatban foglalt feszültség nyilvánvaló. A
nő által leírt jelenet egyszerre természetes és bizonyos
értelemben abszurd. A modern nyugati társadalom asszonyai
így szültek a XX. század folyamán, és csak az utolsó
harmadában kezdett e konstellációról a természetesség
pecsétje lemállani. A férfias teljesítménnyel való
metaforikus összevetés már a nőiség lázadásának a hangja. Az
idézetet megfogalmazó anya egyszer még elfogadta és vállalta
az orvosok által tanácsolt – talán előírtnak érzett szülést
–, de már többet nem hajlandó erre, már nem érzi azt, hogy
feltétel nélkül alá kell vetnie magát a szakmaiságra
hivatkozó orvosi autoritásnak. De még ennél is komolyabb
indulatokat kelthet e kulcseseményre való emlékezés:
„Kórházba zárnak, levágják a hajad, lekötözik a kezed, és
nem engednek látni, nem akarják, hogy megértsd, azt akarják,
hogy hidd el, ez az ő hatalmuk, nem a tiéd. Tűket szúrnak
beléd, így nem fogsz hallani semmit, akár halott disznó is
lehetsz, lábaid fenn vannak egy fémkeretben, föléd hajolnak,
technikusok, szerelők, hentesek, ügyetlen és vihogó
hallgatók buzgólkodnak a testeden. Úgy veszik ki a gyermeket
egy fogóval belőled, mint az uborkát az uborkásüvegből.
Azután feltöltik az ereidet piros műanyaggal, láttam, ahogy
a csövön keresztül futott. Nem akarom, hogy ezt még egyszer
megtegyék velem.”2
Ha lehet, ez az idézet még drasztikusabban fogalmazza meg a
szülőnő sokkoló és traumatizáló élményét. Már-már olyan
mértékig fokozza a metafora keménységét és drámaiságát, hogy
az olvasó csak kapkodja a fejét: milyen kontraszt van a
medicina segítő, humanisztikus énképe, közképe és az előbbi
mondatokat megfogalmazó nő valóra vált „rémálma” között. „E
bekezdés erőszakos nyelvezete azonosítja a kórházat a
vágóhíddal vagy a börtönnel, és a medikális gyermekszületés
beteges technológiáját a rabokon végrehajtott
természetellenes és dehumanizáló kínzásokkal.”3
A „még egyszer ez elő nem fordulhat” érzése az, amely miatt
ez a két idézet a szülés medikalizációjának fordulatát
reprezentálja és szimbolizálja. Azt a történeti pillanatot
jeleníti meg, amelyben a medikalizáció logikája és erői
komoly kihívást kaptak a demedikalizáció „zeitgeistjától”.
Ez a korszellem pedig lényegében két nagy témát feszeget,
amelyek korábban a magától értetődőség szürkeségével
simultak bele kultúránk szülést/születést illető rutinjába.
E két nagy probléma: a nőiség társadalmi definíciója és a
medicina viszonya a nőhöz. A szülés pedig az a konstelláció,
amelyben e két probléma esszenciálisan, egy rövid
szcenáriumba sűrítve mutatkozik meg. A szüléssel
kapcsolatban manapság sorjáznak a kérdések: Mi a nő
funkciója a modern társadalomban? Mi a szülés jelentése és
jelentősége? Milyen a magzat, az anya és az orvos viszonya a
szülés közben? Ki uralja a folyamatokat? Hogyan oszlanak meg
az alanyi és a tárgyi szerepek a szülés során? Milyen
környező kultúrából merített metaforák mentén fogalmazódik
meg az objektívnek és tudományosnak mondott szakmai
álláspont a szüléssel kapcsolatban? Hogyan oszlanak meg a
férfias és nőies szerepek e folyamatban? E megoszlásnak
milyen hatalmi dimenziói vannak? A szülőszoba hatalmi
viszonyait hogyan határozza meg a szélesebb társadalmi
kontextus? Hogyan és miért jelenik meg a medicina egy olyan
folyamatban, amely történetileg sohasem volt egyetlen
kultúrában sem medikális probléma? Miért kap a szülés és a
terhesség patológiás aurát a modern medicina korában, és
miért veszíti el a korábbi és minden más kultúrában meglévő
természetességét? A korábban alapvetően „női dolognak”
tekintett szülésből – női a közreműködőket tekintve is –
miért és milyen módon szorul ki a női asszisztencia, és
hogyan veszi át helyét a férfi dominancia? A korábban a
szülést aktívan irányító nő miért válik szinte teljesen
passzív tárgyává az orvosi kontrollnak? Hogyan veszi át az
anyától a saját és magzatának „érdekképviseletét” a
medikális szakma? Igaz-e, hogy az ilyen módon kialakított
szinte totális medikális kontroll biztonságosabbá tette a
szülést? Igaz-e, hogy a szülőszoba kultúrája kifejezetten a
tudomány eredményeire épül? Igaz-e, hogy kizárólag a szülőnő
és magzatának érdekei szabályozzák a szülés rutinját?
Utópiák
A kérdések ilyen tömegének –
történelmi léptékkel mérve – hirtelen feltolulása nemcsak az
alapos válaszok, alternatívák és döntések irányába
kényszerítik az érdekelteket, hanem – népszerű lehetőségként
– az utópiák felbukkanásához is vezet. A medikális szülés
válsága mind múltra, mind jövőre hivatkozó utópiákat hív
elő. A tradicionális társadalmak orvosi antropológiai
kutatásai arra a „különös” eredményre vezettek, hogy az
asszonyok többnyire női segítséggel hozták világra
gyermeküket, és – eltekintve az olykor bekövetkező
tragédiáktól – magának a szülésnek a folyamata meghittebb,
nyugodtabb, a nő számára végső soron pozitív emlékekké váló
élményekkel teli volt. Nem, vagy alig fordult elő a
különböző fokozatú depresszív állapotoknak az a sorozata,
amely oly gyakori korunk nyugati civilizációjában. Röviden
fogalmazva: kevés technika-technológia és sok érzelem, lelki
segítség jellemezte a tradicionális társadalmak szülését.
Semmilyen, a szó mai értelmében vett szakember (különösen
férfi) nem vette át a folyamat irányítását a leendő anyától.
Természetesen a problémás helyzetek megoldására nem volt sok
lehetőségük, nem nyúltak a testbe, egyáltalán, alig
alkalmaztak mesterséges eszközöket. Ezek a helyzetek gyakran
az anya és csecsemője halálával végződtek. Ha nem voltak
komplikációk – és a mai statisztikák szerint is a
terhességek 80%-a ilyen –, akkor a szülés a maga
természetességében zajlott le, nem hagyva kellemetlen
emléket, és különösen nem lelki traumatizáltságot. Mindez
erősen ellentétesnek láttatja – és éppen a személyes élmény
síkján – a modern medikális gyakorlatot és a tradicionális
társadalmak „szüléskultúráját”. Ez könnyen olyan
lelkesültséghez vezet, amely a mai állapotokat visszafelé
akarja meghaladni, és a maga egészében tévútnak mutatja be a
modern medicina részvételét a terhességben és a szülésben.
Ez a vélekedés, ha nem is a maga tiszta formájában, de
legalább, mint a modern szülést körülvevő ambivalencia egyik
oldalának érzelmi és részben érvbeli szereplője,
mindenképpen megjelenik a vitákban. A tiszta
természetességet emeli piedesztálra az erősen
technologizált, dehumanizált modern praxis ridegségével
szemben. A másik utópia éppen a medikalizált tendenciák
jövőbeli felnövelésében látja a mai kétértelműségek
feloldását és megoldását. „Ha a nők nem képesek megtalálni a
módját annak, hogy nagyobb kontrollra tegyenek szert
gyermekkihordási lehetőségeik felett a jelenben, akkor a
jövő igazi veszélyeket rejt számukra, amikor a nők talán
nemcsak láthatatlanná válnak a diskurzusban, hanem
valóságosan is hiányozni fognak a reprodukciós folyamatból.
Mert néhány férfi szakember számára az autoritásukat érő
jelenlegi kihívás egyik megoldása az, hogy a nők diszkurzív
kitörlését beillesztik az orvoskönyvekbe azzal, hogy szó
szerinti értelemben kitörlik őket a reprodukcióból és a
gyermekszülésből: ez a kitörlés az in vitro fertilizáció, az
alternatív »fejlesztő médiumok« (a »pótanyák«, a holnap
mesterséges méhei), és az emberi klónozás eljárásai révén
lehetségessé válik.”3
Az otthonosság
keresése
A nő eltűnése ebben a
„progresszív” utópiában éppen úgy alárendelt, passzív
helyzetének „továbbfejlesztése”, mint ahogy a regresszív
utópiában hiányérzetének projekciója a múlt idillisztikus
képébe. A szülés traumatikus élményének pozitív és negatív
tünetei kelnek önálló életre a kétféle utópiában. A nő
modern „szüléskultúrában” tapasztalt alárendelődése a
technikai racionalitásnak a jövőbeli teljes
feleslegességének víziójához vezethet, míg a technológia
uralma elleni indulat olyan világot fantáziál, amelyből a
biztonságra hivatkozó technikai racionalitás hiányzik.
A nők
otthontalansága a modern szülészetben mindenesetre nem
orvosolható olyan utópiákkal, amelyek maguk is
otthontalanságot eredményeznek: az egyik nélkülözi a
modernitás megszokott és belakott életformáját, a másik
pedig már egy olyan „emberről” szól, aki nem is képes
„otthon lenni”. Ezek az utópiák mindazonáltal kijelölik
annak a küzdőtérnek a határait, amelyen belül a szülés
medikalizációjával összefüggő valóságos kérdések – olyanok,
amilyeneket fentebb felsoroltunk – és lehetséges megoldásaik
megvívják harcukat a szülés definíciójának jogáért. E
meghatározásnak pedig az az alapvető tétje, hogy a medicina
kontrollálja-e a terhességet és a szülést, vagy „csak”
asszisztáljon hozzá; vagy egy ismert filmcímre utalva: Mégis
kinek a szülése?
dr. Bánfalvi Attila
Jegyzetek
1. Emily Martin.
The Woman in he Body, A Cultural Analysis of
Reproduction.
Open University Press/Milton
Keynes, 1996. p. 58.
2. Margaret Atwood. Surfacing. New York: Simon and
Schuster,; 1972. p. 92.
3. Paula A. Treichler: Feminism, Medicine, and
the Meaning of Childbirth.
http://www.hsph.harvard.edu/st21/medicalization/Treichler_Childbirth
Vissza az ajánlom oldalra
Vissza a főoldalra
|